Päivitetty 22.11.2016
Ikäluokat ja sarjoihin ilmoittautuneet joukkueet löytyvät sarjaohjelmista.
G09 Noin puolet sarjasta pelataan syyskauden aikana ja loppuosa kevätkaudella 2017
G09Sarja käynnistyy on käynnissä
G10Sarja käynnistyy 27.11.2016
G092+2 ottelua= varattava vähintään 90 min ja enintään 60+60 min jäävuoro
G102+2 0ttelua= varattava 60 min jäävuoro
1.Varmistaa pukuhuoneet kaikille pelaaville joukkueille
2.Rakentaa ja purkaa välilaidat
3.Huolehtia ottelukellon (tulostaulu) mahdollisesta käytöstä
Perussääntönä on, että kotijoukkue pelaa tummilla ja vierasjoukkue vaaleilla pelipaidoilla.Koska kaikilla yhteistyöseurojen joukkueilla ei ole kaksia pelipaitoja, niin Ilveksen ja Tapparan joukkueet valitsevat näissä otteluissa paremmin erottuvan pelipaidan.Ongelmien välttämiseksi on hyvä ottaa otteluihin molemmat pelipaidat.
kotijoukkue asettaa seuraavat toimitsijat
(kotijoukkue on kussakin ottelussa ensin mainittu joukkue)
1.Ottelun ohjaajan (erotuomari)
2.Ajanottajan (kokonaisaika ja vaihdot)
3.Ottelumuistion täyttäjän
Älkää sekoittako isännän ja kotijoukkueen velvollisuuksia keskenään
Kaikista peleistä laaditaan ottelumuistio, jonka voi tulostaa Tapparan tai Ilveksen nettisivuilta.Muistioon kirjataan normaalien päivämäärä-, sarja- ym. tietojen lisäksi
1.Pelaavien joukkueiden kokoonpanot syntymävuosineen (mahd. yli-ikäiset pelaajat on merkittävä Y- tai YY-merkinnällä sille varattuun sarakkeeseen)
2.Ottelussa tehdyt maalit ympyröimällä ao. maali ja kirjoittamalla lopuksi maalikertymät
3.Ottelun ohjaajan mahdolliset kommentit ja allekirjoitukset.
Ottelumuistio on virallinen dokumentti ja se on aina täytettävä.
Otteluisäntä toimittaa pelien tulokset ja ottelumuistiot joko
Ilves/Tapio Tamminen, topi.tamminen@ilves.fi tai nettisivujen tulospalvelun kautta.
Tappara/Marko Kangasjärvi, marko.kangasjarvi@tappara.fi
Alkuperäiset ottelumuistiot toimitetaan joko Ilveksen tai Tapparan toimistolle.
Ottelutuloksia ei virallisesti julkaista.Pelituloksia hyödynnetään lopputurnauksen lohkojakoja tehtäessä.Sen sijaan otteluohjelmat julkaistaan ja niitä päivitetään.
1.Ilveksen nettisivujen kautta
2.Sähköpostijakeluna
Toimintaan voivat osallistua kaikki ikänsä puolesta sarjoihin mahtuvat Ilveksen ja Tapparan tai näiden yhteistyöseurojen joukkueisiin rekisteröidyt pelaajat.
Pelaajat voivat edustaa mitä tahansa omaan seuraansa kuuluvaa joukkuetta, kuitenkin niin, että tasapuolisen pelaamisen kriteerit toteutuvat.
G09Varsinainen ikäraja on 1.1.- 31.12.2009
Joukkueessa saa olla max 4 Y-pelaajaa, jotka ovat syntyneet 1.10.- 31.12.08
Joukkueessa saa olla max 3 aloittelevaa YY-pelaajaa, jotka ovat syntyneet
1.1.- 31.12.08. Aloittelevaksi pelaajaksi voidaan katsoa sellainen lapsi, joka
on aloittanut pelaamisen vuoden 2016 aikana.
G10Varsinainen ikäraja on 1.1.- 31.12.2010
Joukkueessa saa olla max 4 Y-pelaajaa, jotka ovat syntyneet 1.10.- 31.12.09
Joukkueessa saa olla max 3 aloittelevaa YY-pelaajaa, jotka ovat syntyneet
1.1.- 31.12.09.Aloittelevaksi pelaajaksi voidaan katsoa sellainen lapsi, joka
on aloittanut pelaamisen vuoden 2016 aikana.
Y-pelaajat voivat pelata koko kauden sekä omassa että vuotta nuorempien sarjassa.
YY-pelaajat voivat siirtyä kauden aikana omaan ikäluokkaansa, mutta eivät palata takaisin vuotta nuorempien sarjaan.
Yli-ikäiset pelaajat on merkittävä pelaajaluetteloon joko Y-, tai YY-merkinnällä.
G092x20 min suoraa aikaa
G101x25 min suoraa aikaa
Kaikki ottelut pelataan puolikkaalla kentällä.Välilaita sijoitetaan punaviivalle.Kaukaloissa pelataan lähes poikkeuksetta kahta ottelua samanaikaisesti. Vaihtoaitioina käytetään kentän varsinaisia pelaaja-aitioita. Tasapuolisten olosuhteiden turvaamiseksi G09 ikäluokissa vaihdetaan päätyjä erien välillä.
Peliväline ja maalit
Kaikissa ikäluokissa käytetään sinistä kevytkiekkoa
G10 ikäluokissa käytetään pieniä maaleja, mikäli niitä on saatavilla.
G09 ikäluokassa käytetään isoja maaleja.
Vaihtopenkillä olevien pelaajien kentälle tulo ”tuulettamaan” maalin jälkeen on kielletty.
G09Pelin ohjaaja katkaisee pelin ja kertoo rikkeestä virheen tehneelle pelaajalle.
Toistuvasta tai selvästi tahallisesta virheestä pelaaja poistetaan kentältä loppuvaihdon ajaksi.Tilalle laitetaan toinen pelaaja seuraavasta kentästä.
G10Ei rangaistuksia.Pelin ohjaaja katkaisee pelin ja kertoo rikkeestä virheen tehneelle pelaajalle.
Pelin ohjaajan tulee huolehtia siitä, että kaikki virheet vihelletään pois, olivatpa ne tahallisia tai tahattomia.
G10-junioritKummallakin joukkueella on viisi kenttäpelaajaa + maalivahti.
G09-juniorit pelaavat pääsääntöisesti viidellä kenttäpelaajalla + maalivahdilla, mutta jos kummallakin joukkueella on kokoonpanossa alle kymmenen kenttäpelaajaa, voivat joukkueet yhteisellä sopimuksella pelata neljällä kenttäpelaajalla + maalivahdilla.
Joukkueen ohjaajien on huolehdittava siitä, että kaikilla pelaajilla on yhtä pitkä peliaika ja pelaaminen tapahtuu eri pelipaikoilla.
Vaihtoehtoja:
1.Peluutus tapahtuu siten, että pelaajat menevät kentälle numerojärjestyksessä, pienemmästä isompaan numeroon,jos joukkueessa ei ole tasakentällisiä.
2.11 pelaajaa – yksi pelaaja vuoron perään huilaa yhden vaihdon
3.12pelaajaa – kaksi ketjua, kolme pakkiparia
4.13 pelaajaa – kolme ketjua, kaksi pakkiparia
5.14 pelaajaa – kolme kentällistä, jossa yhtä täydennetään kahden muun kentällisen pelaajilla vuorotellen
Mikäli peluutuksessa havaitaan sääntöjen vastaista toimintaa, asia otetaan esille Ilves-Tappara-sarjojen sarjavaliokunnassa.Ottelun ohjaajalla ja kummallakin joukkueella on mahdollisuus raportoida peluutuksesta ottelumuistion kohdassa ”Kommentit”.Rikkomuksiin puututaan tarvittaessa kovalla kädellä.
Lentäviä vaihtoja ei sallita.Jos vaihto kestää yli 80 sekuntia, niin vaihto suoritetaan seuraavasta pelikatkosta.Vaihtojen valvoja ilmoittaa ottelun ohjaajalle (tuomari) vaihdosta.Jos 90 sekuntiin mennessä ei ole tullut luonnollista pelikatkoa, niin toimitsija antaa merkin vaihdosta ottelun ohjaajalle.
Pisteitä ei lasketa eikä sarjataulukoita laadita missään ikäluokassa.
Muilta osin noudatetaan SJL:n voimassa olevia virallisia sääntöjä. Sääntöihin liittyvissä kurinpidollisissa toimenpiteistä vastaa Ilveksen ja Tapparan yhteinen sarjavaliokunta, jonka muodostavat Topi Tamminen (Ilves) ja Samuli Nordman (Tappara).
Liitteenä SJL:n uudet juniorisäännöt.
|
9.4. LEIJONA-LIIGAN ERIKOISSÄÄNNÖT (F- JA NUOREMMAT JUNIORIT, syntyneet 2007 -)
9.4.1. Pelialue, laidat ja maalit
9.4.1.1. Pelialue
Kaikki alueen järjestämät ottelut pelataan yhdellä kolmasosalla tai puolikkaalla osalla jääkiekkokaukalosta.
Peli tapahtuu siniviivan ja kaukalon päädyn välisellä alueella poikittain tai punaviivan ja kaukalon päädyn välisellä alueella joko pitkittäin tai poikittain. Alue päättää pelialueen koon pelikausittain.
9.4.1.2. Välilaita
Välilaita on jokin helposti siirreltävä ja koottava laitarakennelma. Esimerkiksi:
- vähintään 5 ja enintään 60-
- enintään
- muodostaa yhtenäisen esteen laidasta laitaan päätyelementit mukaan luettuna.
9.4.2. Varusteet
9.4.2.1. F-juniorien ja nuorempien otteluissa käytetään juniorikiekkoa
Juniorikiekko on halkaisijaltaan ja paksuudeltaan normaalin kiekon kokoinen ja väriltään sininen. Kiekon paino on vähintään
9.4.3. Pelin järjestäminen
9.4.3.1. Pelaajien lukumäärä
Alueen valinnan mukaan ottelut voidaan järjestää joko 4 vastaan 4 tai 5 vastaan 5. Pelaajamäärä tulee suhteuttaa pelikentän ja pelaajien kokoon sopivaksi.
9.4.3.2. Toimitseminen
Pelin ohjaajina toimii vähintään kotijoukkueen ohjaaja, mutta mieluummin yksi ohjaaja kummastakin joukkueesta. Ohjaajien on käytettävä kypärää. Kotijoukkue (=otteluparista ensin mainittu) järjestää vaihtojen ajanottajan ja pöytäkirjan pitäjän.
Vain maaleista pidetään lukua. Ottelun lopputulos ilmoitetaan alueelle sen tiedottamalla tavalla.
9.4.3.3. Pelin käynnistäminen
Peli käynnistetään pelialueen oletetusta keskipisteestä pelin ja erän aluksi sekä aina pelikatkon jälkeen.
9.4.3.4. Ottelun kesto, viisikon peliaika
Kokonaispeliaika määritellään aluekohtaisesti niin, että se sopii kotijoukkueen otteluvuoroon sekä alueella toteutettavaan sarjajärjestelmään. Peliaika voi olla esim. 25 – 50 minuuttia. Vaihtojen pituus on 90 sekuntia juoksevaa aikaa.
9.4.3.5. Vaihdosta ilmoittaminen
Ottelun ajanottaja katkaisee pelin lyhyellä ääni-merkillä, jolloin järjestyksessä seuraavat pelaajat
kummastakin joukkueesta vaihtuvat peliin.
9.4.3.6. Rikkeen tekeminen ja rangaistukset
Kun pelaaja tekee rikkeen, vihelletään peli poikki ja kerrotaan rikkoneelle pelaajalle katkon syy ja poistetaan hänet ko. vaihdosta. Tilalle tulee seuraava vuorossa oleva pelaaja. Rikkonut pelaaja voi osallistua seuraavaan vaihtoonsa normaalisti.
Jos joku pelaaja tekee pelin aikana toistuvasti rikkeitä hyödyntäen rangaistuksen puuttumista, tulee pelin ohjaajan poistaa pelaaja ottelun loppuajaksi.
9.4.4. Tasapuolinen peluuttamispakko ottelussa
Kaikkia pöytäkirjaan merkittyjä pelaajia, myös maalivahteja on peluutettava ottelussa tasapuolisesti.
Ei uutisia |